keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Suomi-Ruotsi-Norja-Suomi Road trip 2013. päivä 7.

Lauantai 13.7.13

Ei voi olla totta!

Ei mitään käsitystä paljon kello on, heräsin ja ulostauduin teltasta. Pilvet on taas peittäneet maisemat, nousuvesi on vielä todella korkeella. Lautta puksuttaa jo työssään, onkohan se ajanut sitä väliä koko yön? Yöllä on satanut ja näyttää siltä että sade jatkuu.. voi kökkö. Norjan sää on epävakaista, joo tiedetään! Mutta tää pilvisyys alkaa olla jo vähän turhan vakaata... jos kattois kelloa ja keittelis sen joka aamuisen puuron. Kello on 5.50, joten heräsin varmaankin 5.30. Ehdin ihmetellä pilviä ja merta, sekä räppästä muutaman kuvan leirintä alueen rannasta. Odottelen että Mikko ja Olavi heräilee, sitten syödään puuro ja puretaan leiri... Jouduttiin pakkaamaan märkä teltta, toivottavasti sen saa jossainvaiheessa kuivumaan ettei homehdu. Tiskit vielä tiskattava niin päästään jatkamaan matkaa.

Tällä säällä ei tarvitse juurikaan pysähdellä, vettä sataa, taivas täynnä pilviä ja mitään ei nää.. Ajetaan suoraan Bognesiin lautalle, joka vie meidät Skarbergeriin. Sieltä onkin sitten lyhyt matka ajaa viimeiselle Norjan puolen pysähdyspaikalle Narvikiin. Mutta sää kuin sää niin menoksi vaan!

Vatsanpohjasta kourii ja kyynelkin tässä meinaa vierähtää... Ei mulla oo vatsa sekasin enkä todella ole surullinen, vaikka aamulla olikin ehkä vähän koti-ikävä.. Siis voi jummijammi mitkä maisemat!!! Aivan USKOMATONTA!!! Mitkään sanat ei riitä kuvailemaan sitä mitä juuri nään, ei tämmösiä maisemia vaan voi olla olemassa! Yritin nipistää itteeni, mutta en heränny, hyvä niin. Joo, tuolla etelänmaissa on lämmin, vuoria, serpenttiiniteitä ja ihanat turkoosit meret, mutta ei mitään Norjan maisemiin verrattavaa. Mieletöntä!. Hypin riemusta vuoristomaisemassa ja yritän innostaa koiraa leikkimään. Olavin nähtävyys taisi vuorten sijaan olla suuri risukasa siinä vieressä :D Mutta joo, en ihmettelis yhtään vaikka isokin mies tirauttais muutaman kyyneleen nähdessään tämän! Oon pieni, mutta näin pieneksi en oo tuntenu itseäni ikinä! Nää vuoret on vaan niin isoja ja jylhiä, WAU!!! Tää täytyy jokaisen kokea itse, kuvat vaan ei kerro sitä miltä tuntuu seistä paikassa, jossa joka puolella sun ympärillä kohoaa toinen toistaan komeampia vuoria. Viimeksi kun käytiin täällä, ajettiin vain pieni päivän lenkki aivan pohjoisessa, nekin maisemat olivat uskomattomia, mutta nyt ymmärrän erittäin hyvin ihmisiä jotka tulevat Norjaan aina vain uudestaan ja uudestaan. Täällä riittää nähtävää ja paljon reittejä tutkittavaksi, eli pakko tulla vielä itsekkin uudestaan ja ainakin käydä katsomassa muutama mesta aivan etelästä. Eli tänne kannattaa matkustaa vaikka ei aina järjin lämmintä olekkaan ja hinnat on korkeat. Ei harmita yhtään enään vaikka olis mikä sää! Pysähdysten suhteen oltiin siis täysin väärässä! Ajettiin myös moneen kertaan pilvien läpi tänään, enpä oo ennen ollu pilven sisällä, paitsi tietty lentokoneessa.

Tänään ei tarvitse pysähdellä.... Ekan mutkan taka paljastu tämmönen ihan ok maisema :D

ja lisää tarjoiltiin

Kohta pilven läpi...
No mutta hei, mistäs te siihen ilmestyitte?

Vähitellen sää muuttui huonommaksi eikä vuoria enään näkynyt pilvisyyden ja usvan vuoksi, mutta ei se haittaa. Kokemus tämäkin. Täällä on myös tosi paljon tunneleita.. ymmärtäähän sen kun on paljon vuoria. Helpompi varmaan louhia tunneli vuoren läpi kuin tehdä teitä niiden yli ja nopeuttaahan se kummasti esim. työmatkaa.. On vaan tylsää ajaa tollasia 8km pätkiä pimeässä tunnelissa. Ai niin, vielä kun sää oli parempi, poikettiin jollekkin pikkutielle jossa oli kyltti ”kulkeminen vain omalla vastuulla, tie voi olla huonossa kunnossa tai suljettu ilman varoitusta” Mentiin sinne kuitenkin, koska luultiin siellä olevan joku nähtävyys.. Oli siinä joku kylttikin. Lopulta vastaan tuli tunneli, joka oli tosi kapea ja huono kuntoinen. Siellä ei ollut myöskään valoja. Jostain syystä päätettiin kuitenkin ajaa sinne.. HYI! Pelotti PALJON! Olin varma että sieltä tulee joku pelottava örkki vastaan (ei, en katso liikaa elokuvia) Onneks se lopulta päätty ja niin päätty tietkin. En tiedä olisko sieltä löytyny jotain, mutta olin niin peloissani tunnelin jälkeen, että halusin vain pois sieltä.. eli takaisin tunneliin. Oli siellä joskus ollu kondolihissi, mutta se oli pois käytöstä.

Sillä pelottavalla tiellä nappasin kuitenkin kuvan vuoristoputouksesta.

Sitten vaan ajettiin ja napsittiin kuvia. Useampi iso silta ylitettiin ja yhdellä käytiin kävelemässäkin. Olavi oli ihmeissään kun oltiin niin korkealla, meinas vissiin vähän jännittää. Lopulta saavuttiin Bognesiin ja ajettiin suoraan lauttaan, ajotus hyvä kymmenen! (lauttamatka maksoi vissiin 120 kruunua ja kesti noin 30 min.) Lautalla oli kahvio, josta ostettiin täytettyä patonkia ja kahvia. Lautta ankkuroitui Skarbergeriin ja meidän perhe suuntasi kohti Narvikiä.

vähän lisää vuoristomaisemaa matkalta.

Näitä vuorilta virtaavia "puroja" on aivan kaikkialla.
Ei vaan meinaa saada kuvia kun kaikkialle ei voi pysähtyä.

Ihan pilvessä :D

... ja vähän lisää pilviä

Ajettiin Narvik campingiin, mutta siellä ei ollut yhtään mökkiä vapaana.. näin märällä ei huvita alkaa teltassa olemaan, eikä sitä sais vesisateessa kasattua mitenkään ilman teltan kastumista ihan lits läts. Mikko reippaana soitti toiselle leirintäalueelle ja kysyi löytyykö sieltä vapaita mökkejä ja löytyihän sieltä! JEE! Narvik hersletta camping on siis leirintäalueen nimi. Ollaan ekaa kertaa mökissä, aikamoisen luxus fiilis! Ei tää mikään kummonen ole, mutta lämmin ja saa nukkua SÄNGYSSÄ peiton alla. Tässä mökissä on kerros sänky, sohva, pieni ruokapöytä, jääkaappi ja keittolevy. Saatiin siis tehdä ruokakin sisällä :) Tänään ruokalistalla Noodels&Tonfisk ala S&M, juomaksi somersby äple cider, äple limonade och vatten.
Mökki maksaa 430 kruunua ja suihku 10 kruunua. Ihan perus kiva paikka, respasta sai vissiin ostaa myös pientä suolaista ja makeaa naposteltavaa.

Pesullakin käyty, joten puhtaana unille. Huomenna pitäis auringonkin näyttäytyä, joten tutustutaan sitten paremmin Narvikiin ja ajellaan kohti Suomea ja sukulaisia :)