torstai 18. heinäkuuta 2013

Suomi-Ruotsi-Norja-Suomi Road trip 2013. päivä 2.

Maanantai 8.7.13

Pikaisesti Ruotsin yli

Tunnin unosten jälkeen vähän aamupalaa naamariin ja autoon odottamaan josko sitä pääsis tuntemaan Ruotsin maan renkaiden alla. Onneks Mikko sai nukuttua niin oli yks pirtee kuski. Ulos laivasta ja äkkiä viemään Olavi tarpeilleen, sen verta pahasti se hais :D Navigaattori käyttöön ja viemään Olavi eläinlääkäriä moikkaamaan. Suomessa ja Norjassa ei ole eläimillä heisimatoa, mutta Ruotsissa on, joten Norjaan ei pääse ennnen kuin passissa lukee tieto heisimatolääkkeen antamisesta Ruotsin eläinlääkärin valvonnan alaisena. Koiralla on siis oltava mukana passi, jossa merkinnät saaduista rokotteista, sekä koiran muut tiedot ja todistus saaduista lääkkeistä. Oli pikkusen hommaa saada ne pillerit Olavin kurkusta alas... Siinä oli eläinlääkäri, Mikko ja lattia yltäpäältä kuolassa. Monta kertaa jo luultiin lääkkeen menneen alas, kun sitten lopulta se tipahti lattialle noiden isojen lerppahuulien kätköistä. Kotona lääkkeet menee hyvin alas kinkun kera, mutta ei löytyny kinkkua niin oli sit aika väkisin vääntämistä se homma, mutta kyllä Olavi lopulta ne nieli ja päästiin jatkamaan matkaa.

Osloon päin lähdettiin suunnistamaan. Ruotsi oli tässä vaan tämmönen ylityspaikka, mutta pakko joskus tulla Ruotsiinkin tutustumaan vähän paremmin. Hieno maa, vaikka jääkiekossa onkin aivan täys P*SK* kun tykkää voittaa niitä pelejä !!! Ihmiset on ollu ihan ystävällisiä... hiljasia niinku suomalaisetkin, mutta ystävällisiä :) Mutta joo... onneks satuttiin kattomaan kartasta meidän lähellä olevia nähtävyyksiä. Koska kappas! Ihan muutaman kilometrin päässä sijaitsi Gripsholms slott, jota päätettiin mennä katsomaan matkan varrella. Hieno paikka, voin suositella kaikille jotka suuntaavat autonsa kanssa Ruotsiin. Sisällä linnassa ei käyty koska koira mukana, mutta räpsittiin kuvia ulkopuolelta.

Kannattaa myös tutustua vieressä olevaan pieneen idylliseen kalastajakylään. Kylässä on pieni vanha hieno juna-asema ja pieni höyryveturilla kulkeva juna, aivan mielettömän hieno ja kuljettajatkin pukeutuneet vanhaan tyyliin. Junalla pääsi myös ajelulle, mutta me jatkettiin matkaa ja tyydyttiin vain ihastelemaan komeaa junaa ja ratapihaa.

Ajaessa rajaa kohti käytiin jossain isossa kaupassa, tai siis Mikko kävi ja minä ulkoilutin sen aikaa Olavia.. Piti käydä ostamassa jauhelihaa ruokaa varten. Teemme siis omat ruokamme retkikeittimellä. Mukaan kotoa otettiin vettä, moniviljahiutaleita, nuudeleita, makaroonia ja valmispastaa. Niinpä tarvitsee ostaa vain lihaa, leipää, vihanneksia ja mitä nyt sitten haluaakin kokkailla. Niin, mutta siis siellä kaupassa oli sama syteemi kuin ikeassa, eli mahdollisuus itsepalvelukassaan. Kärryissä oli viivakoodin lukija homman nopeuttamiseksi. Aina kun tuote tipahtaa kärryyn, voit lukea koodin ja kassalla vain näyttää koneelle mitä olet matkalta noukkinut mukaan. Kuinka kätevää! Mikko osti sitten 1,5kg jauhelihaa, pakastepusseja ja energiajuomaa. Nämä kaikki tuli halvemmaksi kuin yksi 600g paketti jauhelihaa.

Alettiin etsiskelemään leirintäaluetta, jotta päästäisiin pystyttämään teltta ja laittamaan ruokaa. Leirintäalueita oli paljon, mutta halusimme mahdollisimman lähelle Norjan rajaa... hermothan siinä meinasi mennä, varsinkin nälkäiseltä Mikolta kun ei meinattu millään löytää haluamaamme leirintäaluetta. Lopulta oneksi kuitenkin saavuimme sandvikenin leirintäalueelle ja ärsytyskin laantui kun vatsat saatiin täyteen. Mikko laittoi spaghetti polognesea ja minä lenkkeilin Olavin kanssa. Telttakin nousi pystyyn yllättävän hyvin, mutta seuraavalla kerralla varmasti vielä paremmin. Leirintäalue oli mukavan rauhallinen järvenranta alue. Siellä oli erikokoisia mökkejä ja paljon asuntovaunuja, joilla oli terassit ja kaikki vimpanpäälle... me oltiin ainoat telttailijat... Mutta kiva alue, suihkuun pääsi ja oli tilat joissa tiskata ja laittaa ruokaa halutessaan. Yksi yö maksoi 150 Ruotsin kruunua.

Yö meni mukavasti. Alkuun Olavi ei meinannut rauhoittua telttaan kun piti tehdä vahtikoiran hommia, mutta lopulta kaikki nukahdettiin :) Hyvää yötä.