lauantai 19. huhtikuuta 2014

Vauvavalmisteluja

Oon yrittäny vähitellen siivoilla paikkoja ja tehdä tilaa kaappeihin lasten tarvikkeille. Järjestyskin on kotona ihan pikkasen muuttunut. Meidän koti on kahdessa kerroksessa ja tietysti makkarit on yläkerrassa. Tarkoitus olisi alkuun siirtää mulle sänky, lapsille yksi pinnasänky ja kaikki lasten tarvitsemat tavarat alakertaan. Vois olla raskasta ravata kahden vauvan kanssa portaita ylös alas. Tosi hidasta tää mun paikkojen järkkääminen on kun omat olot ei mitään suurta salli kerralla tehtäväksi, mutta onhan mulla tässä vielä monta kuukautta aikaa... jos on.. saa nähdä kuinka kauan jaksaa ja pystyy normaalisti liikkumaan. Vaikka ei tää mun liikkuminen enään nytkään ihan normaalia ole kun asennon vaihtaminen vihloo, reipas kävely vihloo jne. no aikansa kaikkea.

Ollaan me saatu vaunut hankittua. Torista löyty easywalker duo rattaat, eli juuri ne mitkä halusinkin. Vähän käytetyt, siistit ja edulliset. Väri ei ole ehkä ihan se minkä olisin valinnut jos uutena olisin ostanut, mutta eipä sillä niin väliä. Säästettiin kuitenkin MONTA sataa euroa. Rattaisiin saa kiinni erilliset vaunukopat, jotka myös löydettiin torista. Kopat on ollut käytössä yhdillä kaksosilla, ovat siis tosi siistissä kunnossa. Kopat haettiin Kaarinasta ja saatiin samalla hyviä vinkkejä tulevaan :)

rattaat on tuommoset maaston/oliivinvihreöt
ja vaunuina ovat tällaset


Kaikenlaisen siivoomisen ja tavaroiden haalimisen lisäks oon käynyt useammassa ultrassa sitten viime raskaus postauksen. Kaikki edelleen hyvin. Vaavit kasvavat tasaisesti eli TTTS- syndrooman vaaraa ei toistaiseksi ole havaittavissa. Toivottavasti kasvavat tasaisesti jatkossakin. Mulla on noita ultria kahden viikon välein ja seuraava ultra onkin sitten rakenneultra. Jännää kuulla löytyykö sieltä tyttöjä vai poikia. Itsellä on tosi vahva tunne siitä että poikia tulee.

Joku kaksosten odottaja ihmetteli miks mun pitää käydä ultrassa niin tiuhaan. Noi ultrathan määrittyy ihan sen mukaan millaseta kaksoisraskaudesta on kyse. Jos sikiöt ovat eri munaisia tai samanmunaisia, mutta niillä on omat istukat, on seurantakerrat harvemmin. Kun sikiöt ovat samanmunaisia ja niillä on yhteinen istukka on tarkastuskäynnit kahden viikon välein. Riskit ovat tässä tyypissä suuremmat, sillä toinen kaksosista voi saada liikaa nestettä ja toinen liian vähän. Silloin vaarassa voi olla molemmat. Vähemmän nestettä saava saattaa kuihtua ja kuolla pois kun taas enemmän nestettä saava voi menehtyä siihen, ettei pieni sydän kykene pumppaamaan niin suurta verimäärää. Onneksi mun tapauksessa kumpikin on saanut tasapuolisesti kaikkea. Tilanne voi kuitekin muuttua ja siksi tilannetta seurataan tiuhaan, näin myös toimenpiteisiin voidaan ryhtyä nopeammin.


Otin uuden masukuvan nyt kun kokoeron alkaa edelliseen jo huomaamaan. Eli siis ennen raskautta, viikko 12 ja viikko 18+4. Vaakakin kertoi, että mun paino on lähtenyt nousuun, Wohoo!!! Paino oli vihdoin ylittänyt lähtöpainon hurjalla kahdellasadalla grammalla.
Niin joo, hommattiin myös vauvoille vakuutus. Sellanen syntymättömän vauvan vakuutus, joka on voimassa myös ensimmäiset elinkuukaudet syntymän jälkeen + liityttiin Suomen monikkoperheet ry:hyn. Teen näistä ihan oman postauksen jossain vaiheessa.

2 kommenttia: