perjantai 28. maaliskuuta 2014

Lepoa

Oon ollu tän ja eilisen päivän sairaslomalla kovan päänsäryn takia.... Nyt pieni tauko kivusta, joten päätin käyttää sen hyväkseni ja kirjoittaa pään tyhjäksi.

Nyt kun huono olo on helpottanut, tilalle tuli aivan järjetön päänsärky. Mulla harvoin särkee päätä, mutta tääkin on näitä raskausajan ihanuuksia. Särkee, viluttaa ja säryn vuoksi myös oksettaa... taaskaan ei tekis mieli syödä mitään. Yritän hellittää päänsärkyä runsaalla veden juonnilla, syömisellä ja levolla. Töissä yritin vielä keskiviikkona olla, mutta päänsärky+ lapsiryhmän äänet + liikkuminen + auringonpaiste ei tunnu kovinkaan hyvältä kun pelkkä päänsärkykin on jo tosi raastavaa.

Iho on myös alkanut kutista. Iltasin kutina on tosi kova ja inhottava. Iho kutisee lähinnä siltä alueelta, jonka päällä makaan. Loppuraskaudessahan kutina viittaa yleensä raskaushepatoosiin ja tuollloin kutisee kämmenet ja jalkapohjat, mutta tässä vaiheessa sen vaaraa ei vielä pitäisi olla (nyt alkoi rv16). Oon rasvannut ihoa kookosöljyllä, mutta nyt päätin ottaa ainakin hetkeksi käyttöön tuon bepancare raskausrasvan (hirveen kallista). Kutina on jo päivän käytön jälkeen vähän hellittänyt, joten käytän nyt jonkin aikaa tuota rasvaa ja käyn ostamassa sitten kokeiluun muita mulle suositeltuja rasvoja (kerron niistä sitten kun olen kokeillut).

Raskaus on kyllä ihmeellinen asia, vaikka oon voinu välillä tosi huonosti, joka päivä väsyttää ja on tosi voimaton lötkö fiilis, niin silti on vaan hirmu onnellinen. Sitä en kyllä juuri nyt voi allekirjoittaa, että raskaus olis mun elämän parasta aikaa, mutta voisin sanoa tätä raskaimmaksi ja ihmeellisimmäksi ajaksi. Raskasta fyysisesti ja ihmeellistä ja ihanaa noin niinku muuten.

Kun tuli ekaa kertaa se fiilis että olen ”valmis” ottamaan tämän uuden harppauksen elämässäni, ajattelin joutuvani odottamaan ainakin vuoden saadakseni mitä haluan. Ajattelin olevani odottava äiti, joka jatkaa joka aamuisia punttitreenejään ja aamuhölkkiä koiran kanssa. Liikun aivan kuin ennen ja hellitän vasta raskauden loppupuolella. 26.12.2013 oli se päivä... kun olin ”valmis” ja niin myös mieheni, yritys voi siis alkaa. Jatkoin liikkumista aivan kuin ennenkin.. tietysti. Vähän reilun viikon kuluttua ihmettelin voimattomuutta, enkä vain jaksanut tehdä treeniä loppuun.. vatsaa nippaili ja vihloi, menkat siis vissiin alkamassa... niitä siinä sitten odottelin kunnes tein testin. Olin aivan haltioissani kun raskaustesti näytti plussaa. Olin varma, että lapsen saanti kestää ikuisuuden ja kuuluisin siihen joukkoon, jotka ei ehkä edes saa lapsia. Kun saatiin kuulla lapsia olevan kaksi, saimme myös tietää niiden saaneen alkunsa 26.12.2013... jokseenkin uskomatonta! Voin vain kuvitella, miltä tuntuu yrittää ja yritää... se on varmasti todella rankkaa ja lähetän hurjan paljon voimia kaikille, jotka yrittävät kovasti tai eivät voi omia lapsia saada. Silti en halua pitää omaa onneani piilossa.

Ennen tietoa kahdesta lapsesta, pidin itseäni aivan onnettomana odottajana... Toiset urheilee minkä ehtivät ja energiaa tuntuisi olevan vaikka muille jakaa. Itse makaan sängynpohjalla ja teen välillä tuttavuutta ystävääni vessanpönttöön, ruoka ei maistu, liikkua ei jaksa, hieman reippaampi kävely saa sykkeen kohoamaan liikaa, paikallaan seisominen pyörryttää, vatsaa vihloo jne.. Mikä mussa on vikana, mietin usein. Syy tähän kaikkeen selvisi, sisälläni kasvaakin kaksi uutta elämää. Tieto oli samaan aikaan ihana, helpottava, mutta myös pelottava ja todella hämmentävä.

Toki raskaudet ja ihmiset ovat erilaisia. On yhden lapsen odottajia sekä monikko odottajia, jotka eivät raskauden aikana kärsi juuri mistään vaivoista ja sitten on ne odottajat, jotka yhdestä tai useammasta lapsesta riippumatta oksentavat koko raskaus ajan. Lääkäri kuitenkin sanoi, että kahden lapsen odottaminen vie paljon enemmän voimia fyysisesti kuin yhden ja elimistö käy läpi myös huomattavasti suuremman myllerryksen. Monikkoraskaudessa täytyy olla myös varovaisempi, ei siis mitään raskasta nostelua yms (toki yhdenkin lapsen kanssa varovaisuus ja oman kehon kuunteleminen on enemmän kuin tärkeää). Liikuntaan saadut ohjeet katsotaan aina odottavalle äidille sopiviksi. Itse olen tosi pieni ja hentorakenteinen, joten mun täytyy olla kuulemma hyvin varovainen, etten rasita itseäni liikaa ja aseta pähkinöitä vaaraan. Myönnettäköön, että ei näillä voinneilla mitään kovin suurta jaksa tehdäkkään. Mutta tosiaan kaikista näistä vaivoista huolimatta olen super onnellinen tuleva mamma, innolla jään odottamaan millaiset voinnit seuraavaksi :D


Jepskukkuu, jos nyt vaik menis vähän lisää nukkuu!

ps. sori tää postaus ilman yhtään kuvaa... en jaksanu alkaa nyt räpsimään :)

2 kommenttia:

  1. Olin jo unohtanut tuon kammottavan päänsäryn! :( mäkin olin monta päivää poissa töistä sen takia. Ei mikään vuoden työntekijäolo kun ensin kuukauden saikella pahoinvoinnin takia ja sit alkaa kammottavat migreenit. Eikä voi millään lääkitä.

    Kyllä se monikkoraskaus on vaan keholle iso mullistus. Mä olen täysin varma että jos en olisi ollut tarkka oman kehon viestien tulkinnassa ja kuunnellut vain lääkäreitä, ei mulla olisi kahta tervettä lasta. Lepäilin heti kun tuntui hiukankaan huonolta, en käynyt oikeastaan ikinö missään töiden jälkeen ja vaadin herkästi sairaslomaa. Supparit kun alkoivat jo viikko 14 ja vaikka kuinka makoilin, paikat alkoivat kypsyä rv 24. Pakkolepoon mut määrättiin vasta rv 29. Jos en sitä ennen olisi omatoimisesti lepäillyt, eivät tytöt varmana olisi jaksaneet viikolle 35.

    Mutta siis ei kannata turhanpäiten pelätä, jos olo on hyvä voihan sitä touhuta niin pitkään kuin jaksaa. Kannattaa vaan kuunnella omaa kroppaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sen kummasti itse tietää milloin pitää vaan lepäillä. Mulle on toistaseks osunu kohdalle lääkärit, jotka ovat myös olleet sitä mieltä, että lepoa heti kun musta itsestä siltä tuntuu ja nyt ottivat kokeitakin varmistaakseen, että kaikki on muuten hyvin. Mulla on onneks tosi ymmärtäväiset työkaverit, mutta silti välillä miettii, ettei vaan kuormittais muita liikaa. Mulla on töissä aamusin 2-5v lapsia ja iltapäivistin eka ja tokaluokkalaisia. Noi pienet ei tietty samalla tavalla ymmärrä mun väsymystä yms. kun koululaiset. On vaan sulosta kun koululaiset yrittää piristää mua pyytämällä hyppimään narua, pelaamaan palloa yms... ei vaan nyt kykene moiseen. Mulle on sanottu muutamaan kertaan, ettei mun työ ole työ. Mähän vaan leikin lasten kanssa... se ei vaan pidä paikkaansa, raskas työ tuo on. Varsinki nyt kun väsyttää kaipais jotain rauhallista hiljasta työtä. Mutta pitää vaan olla skarppina, muuten tulee tappelu ja varmasti jotain sattuu... Yritän kuitenkin töissäkin ottaa mahdollisimman kevyesti ja se nyt vaan on fakta, että työpari joutuu tekemään enemmän.. onneks ei enään montaa kuukautta kesälomaan :)

      Poista